چگونه ویژگی‌های جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند را غیرفعال کنیم

چگونه ویژگی‌های جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند را غیرفعال کنیم

جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند : تمام تلویزیون‌های هوشمند ، از سامسونگ و TCL گرفته تا ال‌جی و دیگر برندها ، داده‌های شخصی شما را جمع‌آوری می‌کنند و احتمالا در حال جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند شما هستند. در اینجا می‌آموزید چگونه با استفاده از تنظیمات حریم خصوصی، میزان این نظارت را محدود کنید.

فهرست

تلویزیون شما درباره شما چه می‌داند؟

ممکن است از آن آگاه نباشید، اما تلویزیون شما اطلاعات زیادی درباره شما می‌داند و آن را به اشتراک می‌گذارد.

تقریباً تمام تلویزیون‌های جدید «هوشمند» هستند:

یعنی به اینترنت متصل می‌شوند و تماشای ویدیو از سرویس‌هایی مانند Hulu و Netflix را آسان می‌کنند. حتی اگر هرگز وارد حساب کاربری نشوید، اپلیکیشن‌های پخش در تلویزیون می‌توانند از شما داده جمع‌آوری کنند.

همچنین اطلاعاتی را برای شرکت سازنده‌اش ارسال می‌کند، که ممکن است شامل موقعیت مکانی شما، برنامه‌هایی که باز می‌کنید و اطلاعات بیشتر باشد.

این شرکت‌ها همچنین می‌توانند هنگام استفاده از میکروفن روی ریموت کنترل، داده‌های صوتی شما را ضبط کنند و تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با داده‌هایی که از شرکت‌های دیگر درباره شما دارند، ترکیب کنند.

آِیا واقعا جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند اتفاق می افتد؟

شناسایی خودکار محتوا (ACR) چیست و چرا باید آن را غیرفعال کرد؟

بر اساس این تحقیقات:

اگرچه نمی‌توان جمع‌آوری داده‌ها را به‌طور کامل متوقف کرد، اما می‌توان با غیرفعال کردن فناوری‌ای به نام شناسایی خودکار محتوا (Automatic Content Recognition یا ACR) میزان آن را کاهش داد.

این فناوری تلاش می‌کند تا تمام محتوایی را که تماشا می‌کنید ، اعم از برنامه‌ها و فیلم‌های پخش‌شده از طریق کابل، پخش دیجیتال، استریم یا حتی دیسک بلوری ، تشخیص دهد.

این فناوری که با نام‌های مختلفی عرضه می‌شود، می‌تواند برای پیشنهاد محتوای مشابه به کار رود. اما اطلاعات جمع‌آوری‌شده می‌تواند برای نمایش تبلیغات هدفمند و اهداف دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. مرور یا حذف این داده‌ها نیز معمولاً آسان نیست.

سابقه تخلف شرکت‌ها در جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند

شرکت Vizio در سال ۲۰۱۷ به دلیل جمع‌آوری داده‌ها بدون اطلاع یا رضایت کاربران، با جریمه‌ای از سوی نهادهای نظارتی فدرال و ایالتی مواجه شد. از آن زمان، تولیدکنندگان تلویزیون نسبت به دریافت اجازه کاربر محتاط‌تر شده‌اند.

مخالفت با جمع‌آوری داده هنگام نصب تلویزیون

اگرچه می‌توانید در برخی مراحل با جمع‌آوری داده مخالفت کنید، اما انجام این کار در زمان تنظیمات اولیه تلویزیون مشکل است و بعداً هم دشوارتر می‌شود.

چرا غیرفعال‌سازی ارزش دارد؟

با این حال، ارزشش را دارد. وقتی صدها یا هزاران دلار برای یک تلویزیون پرداخت کرده‌اید، ضرورتی ندارد که داده‌های شخصی‌تان را هم به سازنده آن بدهید.

برندهایی که تنظیمات غیرفعال‌سازی دارند

بررسی‌های دقیق‌تر Consumer Reports از سال ۲۰۱۸ در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود
فناوری شناسایی خودکار محتوا (ACR) تمام محتوای تماشا شده را شناسایی می‌کند

در ادامه، دستورالعمل‌های غیرفعال‌سازی ACR برای پلتفرم‌های اصلی تلویزیون‌های هوشمند ارائه شده است، از جمله:

webOS (ال‌جی LG)

Tizen (سامسونگ Samsung)

Amazon Fire TV

Google TV / Android TV

Roku TV

Sony TVs

Vizio TVs

Amazon Fire TV

پلتفرم Amazon Fire TV Edition در مدل‌هایی از برندهایی مانند Amazon، Hisense، Insignia، Panasonic، Pioneer و Toshiba تعبیه شده است که بیشتر از طریق Amazon و Best Buy به فروش می‌رسند.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر که پلتفرم TV هوشمند ارائه می‌دهند:

آمازون اعلام کرده که از فناوری شناسایی خودکار محتوا (ACR) برای ردیابی برنامه‌هایی که تماشا می‌کنید استفاده نمی‌کند و داده‌ای از ست‌تاپ‌باکس‌های کابلی یا دستگاه‌های غیرآمازونی متصل به تلویزیون جمع‌آوری نمی‌کند.

با این حال، سیستم اطلاعات مربوط به برنامه‌هایی که از طریق آنتن و اپلیکیشن‌های استریم مانند Netflix (که از طریق پلتفرم Fire TV در دسترس هستند) تماشا می‌کنید را جمع‌آوری می‌کند. (البته، اگر از Amazon Prime Video چیزی تماشا کنید، آمازون جزئیات آن را نیز می‌داند.)

به نقل از (Consumer Reports) درباره جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند:

راهنمای محافظت از داده‌های شخصی در تلویزیون‌های هوشمند
جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند

“ما آزمایش‌های سال ۲۰۲۵ خود را با یک تلویزیون Hisense انجام دادیم.

در هنگام راه‌اندازی، ابتدا از شما خواسته می‌شود یکی از گزینه‌های “Continue” یا “Store Use” را انتخاب کنید.

در هر دو حالت، شما با سیاست حفظ حریم خصوصی آمازون موافقت می‌کنید.سپس می‌توانید بین “Full Experience” (تجربه کامل) یا “Basic Experience” (تجربه پایه) یکی را انتخاب کنید.

اگر گزینه Basic را انتخاب کنید، فقط به تلویزیون زنده و پنج سرویس استریم بزرگ دسترسی خواهید داشت. انتخاب گزینه Full به شما دسترسی به صدها کانال و اپلیکیشن دیگر، استفاده از دستیار صوتی Alexa و امکان ورود یا ایجاد حساب آمازون را می‌دهد. با هرکدام از این گزینه‌ها، شما باید در هنگام راه‌اندازی اولیه با سیاست‌های حریم خصوصی و شرایط و ضوابط آمازون موافقت کنید.”

برای غیرفعال کردن جمع‌آوری داده‌های مربوط به برنامه‌ها، به مسیر زیر بروید:

Settings (از طریق صفحه اصلی یا دکمه روی ریموت) > Preferences > Privacy Settings

در قسمت Privacy Settings (تنظیمات حریم خصوصی) گزینه‌هایی وجود دارد از جمله:

Device Usage Data

Collect App and Over-the-Air Usage

Interest-Based Ads

همه این گزینه‌ها به صورت پیش‌فرض فعال هستند، اما می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

همچنین گزینه‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد :

شناسه تبلیغاتی (advertising ID) را بازنشانی کنید، که می‌تواند ردیابی را کاهش دهد.
قابلیت جدیدی که برای سال ۲۰۲۵ افزوده شده است، Manage Sharing From Apps نام دارد.

این ویژگی به شما امکان می‌دهد از ارسال اطلاعات تماشا و محتوای مربوط به اپلیکیشن‌های شخص ثالث به آمازون جلوگیری کنید.

اطلاعات مربوط به نحوه استفاده شما از تلویزیون را برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی جمع‌آوری می‌کند.

Collect App and Over-the-Air Usage Data اطلاعات مربوط به آنچه از طریق آنتن تماشا می‌کنید و همچنین دفعات و مدت کارکردن شما با نرم افزار های شخص ثالث را جمع‌آوری می‌کند.

(نکته: غیرفعال کردن این گزینه تأثیری بر داده‌های مربوط به استفاده شما از سرویس‌های آمازون مانند Amazon Prime Video یا دستگاه‌های Fire TV Recast که DVR آنتن آمازون هستند ندارد.)

خاموش کردن Interest-Based Ads نه فقط بر تلویزیون شما بلکه بر سایر دستگاه‌های آمازون مانند اسپیکر هوشمند Echo نیز تأثیر می‌گذارد. همچنان تبلیغات خواهید دید، اما دیگر شخصی‌سازی‌شده نخواهند بود.

برای داده های بیشتر درباره سیاست‌های آمازون، می‌توانید به مسیر Settings > Device and Software > Legal & Compliance بروید.

(همینطور می‌توانید تلویزیون را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.)
سیاست حریم خصوصی آمازون را می‌توانید به‌صورت آنلاین در www.amazon.com/privacy مطالعه کنید یا بخش پرسش‌های متداول تنظیمات حریم خصوصی مربوط به Fire TV و سایر دستگاه‌های آمازون را ببینید.

در ورژن های قدیمی‌تر تلویزیون، ممکن است به‌جای مسیر Preferences، لازم باشد به بخش Applications برای تنظیمات حریم خصوصی مراجعه کنید.

تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند و ویدیوهای Hulu و Netflix را پخش می‌کنند
بهتر است برای جلوگیری از (جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند) این ها را بدانید…

Android و Google TV

سیستم گوگل TV به تدریج جایگزین سیستم قدیمی‌تر اندروید TV می‌شود.

تولید کننده هایی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند شامل Hisense، Philips، Sony و TCL هستند. از نظر حریم خصوصی، تفاوت چندانی بین این دو سیستم وجود ندارد و ما آخرین تحلیل خود را با استفاده از تلویزیون‌های Google TV سال ۲۰۲۵ از برندهای TCL و Sony انجام دادیم (که به‌طور جداگانه نیز بررسی شده‌اند).

گوگل می‌گوید که پلتفرم خودش از فناوری ACR (تشخیص خودکار محتوا) برای ردیابی محتوای تماشاشده استفاده نمی‌کند.

اما برندهای سازنده تلویزیون ممکن است این کار را انجام دهند و سیاست‌ها و توافق‌نامه‌های حریم خصوصی مخصوص خود را دارند. در حالی‌که گوگل ممکن است از ACR استفاده نکند، ولی داده‌هایی را از تلویزیون‌هایی که از پلتفرم آن استفاده می‌کنند جمع‌آوری می‌نماید و اگر بخواهید از امکانات تلویزیون هوشمند استفاده کنید، نمی‌توانید از پذیرش سیاست‌های گوگل انصراف دهید.

قابلیت گردآوری داده توسط گوگل بسیار گسترده است:

این شامل اطلاعات مربوط به همه اپلیکیشن‌ها، مرورگرها و دستگاه‌هایی است که برای دسترسی به خدمات گوگل از آن‌ها استفاده می‌کنید.

این داده ها شامل موارد زیر است:

عباراتی که جستجو می‌کنید

ویدیوهایی که تماشا می‌کنید (گوگل مالک یوتیوب است)

محتوایی که می‌بینید و تبلیغاتی که نمایش داده می‌شوند

فعالیت‌های خرید شما

افرادی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید یا محتوا به اشتراک می‌گذارید

فعالیت‌های شما در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های شخص ثالث

البته گوگل ممکن است داده‌های موقعیت مکانی GPS، آدرس IP، یا اطلاعات تماس تلفنی مانند شماره شما، شماره تماس‌گیرنده، و آدرس‌های ایمیل فرستنده و گیرنده را جمع‌آوری کند. این داده‌ها ممکن است با اطلاعات موجود از منابع عمومی و شرکای بازاریابی ترکیب شود.

در طول راه‌اندازی اولیه:

می‌توانید از راه‌اندازی Google TV صرف‌نظر کرده و فقط تنظیمات پایه تلویزیون را انجام دهید. اگر این مسیر را انتخاب کنید، فقط به تلویزیون زنده، فیلم‌ها و محتوای دستگاه‌هایی که از طریق HDMI متصل می‌کنید، دسترسی دارید. اما اگر Google TV را انتخاب کنید، باید وارد یک حساب کاربری گوگل شوید یا یکی ایجاد کنید و سپس سیاست‌های حریم خصوصی و شرایط خدمات گوگل را بپذیرید — نمی‌توانید از آن انصراف دهید. با این حال، می‌توانید خدمات مکان‌یابی (Location Services) را کنترل کرده و از جمع‌آوری اطلاعات تشخیصی که گوگل برای بهبود عملکرد تلویزیون استفاده می‌کند جلوگیری کنید.

چطور جمع‌آوری داده‌های تبلیغاتی را محدود کنید:

در دستگاه های مجهز به Google TV، دکمه Settings روی ریموت را فشار دهید > به بخش Privacy > Ads بروید.
در آنجا می‌توانید شناسه تبلیغاتی (Advertising ID) را بازنشانی یا حذف کنید.
همچنین می‌توانید ترجیحات تبلیغاتی خود را در گوگل و شرکای آن از طریق My Ad Center مدیریت کنید، از جمله غیرفعال کردن برخی خدمات تبلیغاتی.

در بخش Activity Controls نیز می‌توانید تصمیم بگیرید کدام نوع از فعالیت‌های شما ذخیره شود.

گوگل می‌گوید که اطلاعات شخصی شما را با دیگران یا سازمان‌هایی خارج از گوگل به اشتراک نمی‌گذارد مگر با رضایت شما، اما اطلاعاتی که هویت شخصی شما را فاش نمی‌کند را ممکن است به‌صورت عمومی یا با شرکای خود، مانند تبلیغ‌دهندگان، ناشران و توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارد. همچنین برخی شرکای خاص اجازه دارند اطلاعات مرورگر و دستگاه را برای اهداف تبلیغاتی و سنجش عملکرد جمع‌آوری کنند.

برای تلویزیون‌های Android TV قدیمی‌تر:

به مسیر Settings > Device Preferences بروید.
گوگل می‌گوید که اطلاعات قابل‌شناسایی شخصی را مگر به درخواست خودتان با تبلیغ‌دهندگان به اشتراک نمی‌گذارد.

در مدل‌های قدیمی که از Android TV استفاده می‌کنند، روی آیکون Settings در بالای صفحه اصلی کلیک کنید، پایین بروید > About > Legal Information
در این بخش می‌توانید از دریافت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده انصراف دهید.

درباره مجوزهای برندهای سازنده تلویزیون:

تلویزیون Google TV شما ممکن است مجموعه‌ای دوم از مجوزها را از طرف برند تولیدکننده داشته باشد.
مثلاً در مدل‌های ۲۰۲۵ تلویزیون TCL، پس از راه‌اندازی Google TV، توافق‌نامه حریم خصوصی و شرایط شرکت TCL را نیز مشاهده خواهید کرد.
شما باید با آن‌ها موافقت کنید، اما می‌توانید از مشارکت در برنامه بهبود تجربه کاربر (User Experience Improvement Program) انصراف دهید، که داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که به گفته شرکت برای بهبود محصولات و خدمات TCL استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید مانع از جمع‌آوری اطلاعات تشخیصی شوید.

در سیاست حریم خصوصی TCL، شما حق دارید نسخه‌ای از داده‌های شخصی جمع‌آوری‌شده درباره خودتان را دریافت کرده و درخواست حذف آن‌ها را بدهید.
همچنین می‌توانید استفاده از شناسه تبلیغاتی را محدود کنید، اگرچه این گزینه به نظر می‌رسد تحت کنترل Google TV است و نه خود TCL.

تلویزیون‌های LG

تمام تلویزیون‌های هوشمند LG از پلتفرم اختصاصی این شرکت با نام webOS استفاده می‌کنند.

منوهای تنظیمات LG هر سال کمی تغییر می‌کنند. در مدل‌های جدید، برای دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی، ابتدا دکمه Settings (تنظیمات) روی ریموت را فشار دهید، سپس به مسیر زیر بروید:
All Settings > Support > Privacy & Terms
(این گزینه را می‌توانید در بخش Support (پشتیبانی) هم پیدا کنید.)

در این قسمت، بخش User Agreements (توافق‌نامه‌های کاربر) را مشاهده خواهید کرد، و همچنین گزینه‌ای با عنوان Do Not Sell My Personal Information (اطلاعات شخصی مرا نفروشید) وجود دارد. با فعال کردن این گزینه از طریق سوییچ مربوطه، LG محدودیت‌هایی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات شما با اشخاص ثالث به‌منظور اهداف تجاری اعمال می‌کند.
اما همچنان برای استفاده از خدمات خود LG مانند Live Plus و LG Channels، اطلاعاتی جمع‌آوری خواهد شد (که در ادامه توضیح داده شده‌اند).

کنترل‌های حریم خصوصی

در بخش User Agreements می‌توانید به موارد زیر دسترسی داشته باشید:

سیاست حفظ حریم خصوصی LG

تنظیمات مربوط به:

Viewing Information (اطلاعات تماشا)

Voice Information (اطلاعات صوتی)

Interest-Based Cross-Device Advertising (تبلیغات هدفمند بین‌دستگاهی)

“Who. Where. What?” (کی؟ کجا؟ چی؟)

این گزینه‌ها به صورت پیش‌فرض در زمان راه‌اندازی تلویزیون غیرفعال هستند. شما می‌توانید هرکدام را به‌صورت جداگانه فعال کنید یا با زدن دکمه Select All در پایین صفحه، همه آن‌ها را به‌صورت هم‌زمان روشن نمایید.

ACR و فناوری Aspect

سال گذشته گزینه‌ای به نام Aspect Privacy Policy وجود داشت که اولین بار در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و با فناوری ACR جداگانه‌ای کار می‌کرد. تاکنون، چنین گزینه‌ای در مدل‌های ۲۰۲۵ مشاهده نشده است. ما از LG درخواست اطلاعات کرده‌ایم تا مشخص شود آیا فناوری Aspect هنوز روی مدل‌های ۲۰۲۵ فعال است یا خیر، و آیا می‌توان آن را غیرفعال کرد. همچنین در مورد شرکت تحلیل داده‌ای به نام Alphonso که در سیاست حریم خصوصی LG ذکر شده، سوال پرسیده‌ایم، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

نحوه غیرفعال کردن ACR در LG

شما می‌توانید فناوری ACR را از طریق گزینه Viewing Information خاموش کنید. این فناوری ویژگی Live Plus را تغذیه می‌کند، که توصیه‌های برنامه‌ای را براساس محتوای تماشا یا شنیده‌شده ارائه می‌دهد.
LG می‌گوید ACR فقط زمانی فعال است که ویژگی Live Plus روشن باشد. اگر این گزینه را خاموش کنید، حریم خصوصی شما بهتر حفظ خواهد شد، اما پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده کمتری دریافت خواهید کرد.
(سال گذشته، می‌توانستید فناوری Aspect ACR را نیز غیرفعال کنید که مثل سایر گزینه‌ها به‌صورت پیش‌فرض خاموش بود.)

اطلاعات صوتی (Voice Information)

گزینه Voice Information به تلویزیون اجازه می‌دهد دستورات صوتی شما را پردازش کند و به آن‌ها پاسخ دهد. این اطلاعات ممکن است به شرکت‌های ثالث ارسال شود.
برای فعال‌سازی آن، باید با سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده LG، و همچنین با توافق‌نامه Viewing Information موافقت کنید.

تبلیغات هدفمند و بین‌دستگاهی

توافق‌نامه Interest-Based & Cross-Device Advertising به LG اجازه می‌دهد اطلاعاتی را از دستگاه شما جمع‌آوری کرده و برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده کند نه فقط در تلویزیون، بلکه در سایر دستگاه‌هایی که از همان آدرس IP استفاده می‌کنند، مانند گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها.

سرویس LG Channels

سرویس پخش رایگان LG است که شامل کانال‌های زنده، برنامه‌های درخواستی و تبلیغات می‌باشد. این سرویس با همکاری شرکت‌های Pluto TV و Xumo ارائه می‌شود.
برای استفاده از LG Channels، باید با سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آن موافقت کنید. این امر به دو شرکت یادشده اجازه می‌دهد به اطلاعات تماشا و دستگاه شما دسترسی داشته باشند.

اگر گزینه Do Not Sell My Information را فعال کرده باشید، این برند ها نمی‌توانند داده‌های شما را به سایر شرکت‌ها بفروشند. اما اگر با تبلیغات بین‌دستگاهی موافقت کرده باشید، آن‌ها می‌توانند اطلاعات شما را برای مقاصد تجاری خود استفاده کنند.

ویژگی “Who. Where. What?”

این قابلیت به شما اطلاعاتی درباره محتوای تلویزیون می‌دهد ، مثلاً نام خواننده یک آهنگ، یا بازیگران یک فیلم. همچنین ممکن است امکان خرید محصولات مرتبط با محتوای تلویزیون را فراهم کند.
موافقت با این گزینه به شرکت TheTake، که ارائه‌دهنده این سرویس است، اجازه می‌دهد به داده‌های تماشای شما برای این منظور دسترسی داشته باشد.

تلویزیون‌های Roku

چندین برند تلویزیونی از پلتفرم Roku TV استفاده می‌کنند، از جمله:
Element، Hisense، Insignia، JVC، Onn، Philips، Sharp، TCL، و Westinghouse.
همچنین خود Roku نیز تلویزیون‌هایی با برند اختصاصی خود به بازار عرضه می‌کند.

در تلویزیون‌های Roku راه‌هایی برای محدود کردن جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد. اطلاعات زیر از یک تلویزیون OLED ساخت ۲۰۲۵ از برند Philips جمع‌آوری شده است.

مسیر تنظیمات حریم خصوصی در Roku برای جلوگیری از هرگونه جاسوسی و سرقت اطلاعات

در صفحه اصلی (Home screen) به مسیر زیر بروید:
Settings > Privacy

در این بخش گزینه‌هایی مانند:

Advertising (تبلیغات)

Voice (صدا)

Smart TV Experience (تجربه تلویزیون هوشمند)

Privacy Policy (سیاست حفظ حریم خصوصی)

Privacy Choices (انتخاب‌های حریم خصوصی)

نیز وجود دارد. همچنین اعلان جداگانه‌ای برای حریم خصوصی ایالت کالیفرنیا (California Privacy Notice) دیده می‌شود.

تنظیمات تبلیغات (Advertising)

در این قسمت می‌توانید:

گزینه Personalize ads را غیرفعال کنید تا دیگر تبلیغات هدفمند دریافت نکنید.

Reset advertising ID را انتخاب کنید تا شناسه تبلیغاتی مرتبط با دستگاه Roku شما تغییر کند.

پس از انجام این موارد، ممکن است هنوز تبلیغاتی ببینید (چه در سرویس‌های Roku و چه کانال‌های شخص ثالث)، اما آن‌ها دیگر شخصی‌سازی‌شده نخواهند بود.

همچنین بخشی به نام Sensitive Ad Content (محتوای حساس تبلیغاتی) وجود دارد، که در آن می‌توانید تعداد تبلیغات مربوط به موضوعاتی مانند:

الکل

دخانیات و قمار

محتوای بزرگسالان

داروها و مکمل‌ها

سیاست

را کاهش دهید.

(Smart TV Experience)

در این بخش فناوری ACR قرار دارد. اگر روی این گزینه کلیک کنید، می‌توانید:

گزینه Use Info from TV Inputs (استفاده از اطلاعات ورودی‌های تلویزیون) را غیرفعال کنید.
با این کار، فناوری ACR خاموش می‌شود.

این کار مانع از آن می‌شود که Roku برنامه‌هایی را که از طریق آنتن یا دستگاه‌هایی مانند گیرنده کابلی (Set-Top Box) مشاهده می‌کنید، ردیابی کند.
اما توجه: Roku ممکن است همچنان داده‌هایی از برنامه‌های استریم یا اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنید جمع‌آوری و به اشتراک بگذارد.

اگر Use Info را غیرفعال کنید، گزینه Enable Auto Notifications (فعالسازی اعلان‌های خودکار) نیز به‌طور خودکار غیرفعال خواهد شد.
این ویژگی، سرویس More Ways to Watch (راه‌های بیشتر برای تماشا) را تغذیه می‌کند که مثلاً اجازه می‌دهد برنامه‌ای را که در حال پخش زنده است از ابتدا تماشا کنید یا قسمت‌های دیگر آن را ببینید.

تنظیمات صوتی (Voice) در مورد جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند

در این بخش دو گزینه اصلی وجود دارد:

Microphone Access (دسترسی به میکروفون)

Speech Recognition (تشخیص گفتار)

این تنظیمات به شما اجازه می‌دهند نحوه دسترسی اپلیکیشن‌ها به میکروفون را مشخص کنید — چه میکروفون موجود روی ریموت، و چه میکروفون روی موبایل (اگر از اپلیکیشن Roku استفاده می‌کنید).
سه حالت در دسترس است:

Prompt (درخواست در لحظه)

Always Allow (همیشه مجاز باشد)

Never Allow (هرگز مجاز نباشد)

همچنین می‌توانید مجوزهای کانال‌ها را بازنشانی کنید.

انتخاب‌های حریم خصوصی (Privacy Choices)

در این بخش می‌توانید:

از اشتراک‌گذاری یا فروش داده‌های خود انصراف دهید.

استفاده از اطلاعات حساس را محدود کنید.

راهنمای تنظیمات حریم خصوصی در تلویزیون‌های 2025 سامسونگ

مسیر دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی

۱. دکمه Home را روی ریموت فشار دهید.
۲. به مسیر زیر بروید:
Menu > Settings > All Settings > General & Privacy > Terms & Privacy

در این بخش، گزینه‌هایی مانند:

Smart Hub US Privacy Notice

Viewing Information Services

Interest-Based Advertising

را مشاهده می‌کنید. می‌توانید آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید.

هنگام راه‌اندازی اولیه (Initial Setup)

در مرحله راه‌اندازی، صفحه‌ای به‌نام Smart Hub Terms & Conditions, Privacy Policy نمایش داده می‌شود. در این صفحه می‌توانید با کلیک بر روی هر کادر تکی، به موارد زیر موافقت دهید:

Terms & Conditions (شرایط و ضوابط)

Dispute Resolution Agreement (توافق‌نامه حل اختلاف)

Smart Hub U.S. Policy Notice

Viewing Information Services

Interest-Based Advertisements Service U.S. Privacy Notice

Samsung Art Store Terms

نکته مهم: گزینه‌های Terms & Conditions و Smart Hub US Privacy Notice را نمی‌توان غیرفعال کرد. همچنین برای استفاده از فروشگاه هنری (Art Store)، باید با شرایط آن موافقت کنید.

Viewing Information Services (فناوری ACR سامسونگ)

در این بخش، اطلاعات زیر جمع‌آوری می‌شود:

کانال‌ها و شبکه‌هایی که تماشا می‌کنید

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید

برنامه‌هایی که مشاهده می‌کنید

مدت‌زمان تماشای محتوا

اطلاعات مربوط به دستگاه‌های متصل به تلویزیون

برای غیرفعال‌سازی جمع‌آوری اطلاعات، تیک گزینه Viewing Information Services را بردارید.

Interest-Based Advertising (تبلیغات مبتنی بر علایق)

با فعال بودن این گزینه، سامسونگ تبلیغات را بر اساس رفتار مشاهده شما شخصی‌سازی می‌کند.
برای غیرفعال کردن تبلیغات هدفمند، گزینه Interest-Based Advertising را غیرفعال کنید.
همچنان تبلیغات خواهید دید، اما دیگر مبتنی بر علایق شما نخواهند بود.

Voice Recognition Services (دستیار صوتی)

خاموش کردن این سرویس کمی پیچیده‌تر است:

۱. به مسیر زیر بروید:
Settings > All Settings > Advanced Features > Voice

۲. اگر این گزینه غیرفعال (grayed out) بود، باید کلید فیزیکی میکروفون را روشن کنید:

این کلید کوچک در قسمت پایین سمت راست زیر تلویزیون قرار دارد.

فعال‌سازی آن ممکن است کمی زمان ببرد.

۳. پس از فعال شدن، می‌توانید از میان دستیارهای صوتی مانند Alexa یا Bixby یکی را انتخاب کنید.

به‌صورت پیش‌فرض هیچکدام فعال نیستند. اگر نمی‌خواهید داده‌های صوتی جمع‌آوری شود، هیچ دستیار صوتی را فعال نکنید.

گزینه‌های اضافی در صفحه Privacy Choices

در مدل‌های ۲۰۲۵، در قسمت Privacy Choices می‌توانید موارد زیر را مشاهده و مدیریت کنید:

Terms & Conditions

Privacy Policy

Privacy Center (توضیح درباره نحوه جمع‌آوری داده‌ها)

Security Center

Do Not Sell or Share My Personal Information
با فعال کردن این گزینه، به سامسونگ اعلام می‌کنید که داده‌های شخصی شما را نفروشد یا به اشتراک نگذارد.

در مدل‌های قدیمی‌تر، این گزینه با عنوان:

“Enable to make content and advertising on Smart TV more interactive”

ظاهر می‌شود که با برداشتن تیک آن، ردیابی تبلیغات محدود می‌شود.

برای تلویزیون‌های سامسونگ قدیمی‌تر:

وارد منوی Smart Hub شوید.

روی آیکون Settings کلیک کنید.

به مسیر:
Support > Terms & Policy > Privacy Choices

در این بخش می‌توانید:

SyncPlus and Marketing را غیرفعال کنید (این همان ACR است).

Voice Recognition Services را نیز خاموش کنید (با این کار دستورات صوتی غیرفعال می‌شود).

راهنمای تنظیمات حریم خصوصی در تلویزیون‌های Sony Bravia (2025)

پلتفرم سیستم‌عامل:

مدل‌های جدید: Google TV

مدل‌های قدیمی‌تر: Android TV

مراحل اولیه هنگام راه‌اندازی (Initial Setup)

در ابتدای راه‌اندازی تلویزیون، مراحل زیر را طی می‌کنید:

موافقت با سیاست‌های حریم خصوصی گوگل (Google Privacy Policy)

اجباری برای استفاده از قابلیت‌های Google TV

انتخاب حالت استفاده:

Basic TV (تلویزیون ساده بدون امکانات هوشمند گوگل)

Google TV (امکانات کامل هوشمند)

موافقت با سیاست حریم خصوصی سونی Bravia

در این مرحله باید تا پایان سیاست‌ها اسکرول کنید تا بتوانید انتخاب کنید.

گزینه‌هایی که می‌توانید فعال یا غیرفعال کنید:

Sony Smart TV Services (سرویس‌های هوشمند سونی)

Program Recommendations (پیشنهادات برنامه‌ها)

Advertising/Marketing (تبلیغات و بازاریابی)

همه این گزینه‌ها به‌طور پیش‌فرض غیرفعال هستند و تنها با تأیید شما فعال می‌شوند. می‌توانید با زدن یک تیک، با همه آن‌ها موافقت کنید یا هرکدام را جداگانه کنترل نمایید.

(جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند)

Samba TV – فناوری ACR برای ردیابی محتوای تماشا شده

Samba TV فناوری ACR است که محتوای در حال پخش (از آنتن یا HDMI) را شناسایی و تحلیل می‌کند.

مدل‌های دارای Samba TV:

در حین راه‌اندازی، بعد از سیاست‌های Bravia، وارد صفحه User Agreement می‌شوید. در اینجا می‌توانید:

سرویس را فعال یا غیرفعال کنید.

اگر موافقت نکردید، داده‌ای از شما جمع نمی‌شود.

در تنظیمات بعد از راه‌اندازی:

اگر تلویزیون شما Samba TV دارد یا در آینده به آن اضافه شود، مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > System > Samba Interactive TV

در این قسمت می‌توانید:

Samba TV را غیرفعال کنید.

ردیابی تبلیغات را محدود نمایید.

شناسه تبلیغاتی (Ad ID) را ریست کنید.

توجه: ممکن است Samba TV روی برخی مدل‌های جدید در زمان خرید وجود نداشته باشد، اما در آپدیت‌های بعدی اضافه شود. در این صورت، با نمایش یک اعلان، امکان لغو فعال‌سازی برای شما فراهم می‌شود.

در مدل‌های قدیمی‌تر سونی:

مسیر دسترسی به تنظیمات Samba TV:

Settings > System Preferences > Samba Interactive TV

گزینه روشن/خاموش دارد.

لینک سیاست حریم خصوصی Samba TV در پایین همین صفحه قرار دارد.

نکات تکمیلی

اگر از Basic TV استفاده می‌کنید، بسیاری از ویژگی‌های مرتبط با داده و تبلیغات غیر فعال هستند.

اگر از Google TV استفاده می‌کنید، بخشی از داده‌ها طبق سیاست‌های گوگل جمع‌آوری می‌شود.

امکان محدود کردن تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و ریست شناسه تبلیغاتی برای کاهش ردیابی وجود دارد.

تلویزیون‌های Vizio- جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند

تقریباً تمام تلویزیون‌های جدید Vizio از سیستم SmartCast استفاده می‌کنند که بر پایه فناوری Chromecast گوگل ساخته شده است. به همین دلیل، برای استفاده از آن باید با سیاست حریم خصوصی گوگل موافقت کنید — هیچ گزینه‌ای برای انصراف (Opt-Out) وجود ندارد.

تنظیمات اولیه (در زمان راه‌اندازی)

مراحل راه‌اندازی اولیه شامل موارد زیر است:

انتخاب زبان (Language)

اتصال به Wi-Fi یا کابل شبکه (Ethernet)

نصب به‌روزرسانی‌های در دسترس

امکان ایجاد حساب کاربری Vizio (اختیاری است، اجباری نیست)

انتخاب نام برای اتاق محل استفاده تلویزیون

سپس صفحه‌ای به نام Terms & Conditions ظاهر می‌شود که شامل ۴ بخش زیر است:

شرایط خدمات Vizio (Vizio Terms of Service)

سیاست حریم خصوصی Vizio (Vizio Privacy Policy)

شرایط خدمات Google (Google Terms of Service)

سیاست حریم خصوصی Google (Google Privacy Policy)

در این مرحله می‌توانید:

همه موارد را یک‌جا تأیید کنید، یا

فعلاً از پذیرش آن صرف‌نظر کرده (Skip) و بعداً اقدام کنید.

نکته مهم: اگر این مرحله را رد کنید (Skip)، نمی‌توانید از طریق هیچ‌یک از اپلیکیشن‌های داخلی تلویزیون محتوایی استریم کنید.

جمع‌آوری داده‌ها

در مرحله بعد، با دو نوع اصلی از داده‌های جمع‌آوری‌شده مواجه می‌شوید:

  1. Viewing Data (فناوری ACR تلویزیون Vizio)

Vizio توضیح می‌دهد که این داده‌ها چگونه استفاده می‌شوند.

به شما گزینه‌های زیر داده می‌شود:

رد کردن (Decline)

پذیرش (Accept)

مشاهده سیاست‌های مربوطه (View Policy)

داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود شامل موارد زیر است:

اطلاعات مربوط به خدماتی که استفاده می‌کنید

کانال‌ها و برنامه‌هایی که تماشا می‌کنید

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل شخص ثالثی که بازدید می‌کنید

این داده‌ها برای پیشنهاد برنامه‌ها و تبلیغات هدفمند استفاده می‌شوند.

  1. Activity Data (داده‌های مربوط به نحوه تعامل شما با SmartCast)

می‌توانید آن را بپذیرید یا رد کنید.

این داده‌ها شامل عملکردهایی مانند:

کلیک روی اپلیکیشن‌ها

استفاده از نوار جست‌وجو

فعالیت‌های انجام‌شده در صفحات SmartCast Home و WatchFree

از این اطلاعات برای پیشنهاد محتوا و نمایش تبلیغات هدفمند در برخی اپ‌ها استفاده می‌شود.

اگر این بخش را رد کنید (Decline)، دیگر نمی‌توانید محتوای صوتی یا تصویری را با SmartCast استریم کنید.

نکته مهم(جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند):

رد کردن Viewing Data جلوی جمع‌آوری Activity Data را نمی‌گیرد.
اما طبق گفته Vizio، اطلاعات Activity Data با شرکت‌های ثالث به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

مدل‌های قدیمی

در برخی مدل‌های پیشین Vizio، موارد زیر مشاهده شده است:

یک سیاست مجزا با عنوان SmartCast Policy که به‌عنوان مکمل سیاست حریم خصوصی اصلی بوده.

در مدل‌های ۲۰۲۳، به‌جای آن، یک فایل به نام Data Supplement ارائه شده که شامل دستورالعمل‌هایی برای مدیریت Viewing Data بوده است.

نحوه دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی پس از راه‌اندازی برای امتناع از جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند

پس از راه‌اندازی تلویزیون، برای دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی، مراحل زیر را دنبال کنید:

بروید به:
Settings > All Settings > Admin & Privacy

در تلویزیون‌های قدیمی‌تر:

مسیر دسترسی به این تنظیمات به‌صورت زیر است:
Settings > System > Reset & Admin

در برخی مدل‌های قدیمی، گزینه‌های مرتبط به Viewing Data تحت عنوان Smart Interactivity قرار دارند.


منبعی که در عنوان(جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند) از آن بهره بردیم:

این مطلب ترجمه‌ای است از مقاله منتشرشده در وب‌سایت Consumer Reports با عنوان “[ نحوه جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند]” که در تاریخ [May 18, 2025] منتشر شده است. برای مشاهده نسخه اصلی به لینک زیر مراجعه کنید:
[مشاهده محتوای منبع]

Source: This article is a translated version of the original content published by Consumer Reports, titled “[How to Turn Off Smart TV Snooping Features],” published on [May 18, 2025]. You can read the original article here:
[Full URL of the article]

مسیر، انتخاب شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *